Climatronic – Klimatyzacja Samochodowa

Wpływ klimatyzacji na zwiększone zużycie paliwa

Moc jaką pobiera urządzenie klimatyzacyjne przekształcana jest w ilość ciepła, które jest odprowadzane w danej jednostce czasu.  Moc w głównej mierze pobierana jest przez sprężarkę, co ma wpływ na zwiększenie zużycia paliwa  średnio o 0,5l – 1/100 km.

Od urządzeń klimatyzacyjnych wymagane jest zapewnienie dopływu powietrza do środka samochodu niezależnie od tego jakie warunki  znajdują się na zewnątrz. Warunkami ekstremalnymi są: postój oraz jazda ze znaczną prędkością.  W sytuacji gdzie nie jest konieczne ochładzanie powietrza, klimatronik pobiera moc tylko w chwili gdy go uruchomiamy. Zwiększone  zużycie paliwa następuje zatem tylko w ściśle określonym czasie.


Jeżeli chcemy zużycie paliwa przeliczyć na koszt przejechanego kilometra należy rozpatrzeć dłuższy okres dla którego możemy określić  średnią wartość zużycia paliwa. Można przyjąć przebieg pojazdu w ciągu roku np. 15 tyś. km, gdzie średnią prędkością jazdy jest 32,5 km/h (średnia prędkość w NEDC – europejski cykl jezdny) oraz temperaturę, która występuje najczęściej w danym rejonie eksploatacji (dla nas jest to Środkowa Europa).

Układ sterowania w urządzeniach klimatyzacyjnych pozwala na oszczędność w zużyciu paliwa.  Takie możliwości daje odpowiednia regulacja temperatury w parowniku. Można ja wykonać jednak w przypadku typu sprężarek w których zmianę objętości skokowej można dokonać z zewnątrz. Zbyt duże zużycie paliwa związane jest z obiegiem czynnika chłodniczego. Zwykle minimalna temperatura w parowniku to 3°C. Taka temperatura powoduje zbytnie ochłodzenie powietrza a co za tym idzie obniżenie temperatury. Powietrze musi zostać ponownie podgrzane zanim trafi z powrotem do wnętrza samochodu, wiąże się to z potrzebą dodatkowej mocy potrzebnej do działanie urządzenia czego skutkiem jest większe zużycie paliwa.

Podziel się z innymi !!!

Wstaw komentarz


+ siedem = 16