Climatronic – Klimatyzacja Samochodowa

Skraplacz w układzie klimatyzacji

admin 26 grudnia 2012 Aktualności, Climatronic Brak komentarzy

Skraplacz zwany również kondensatorem stanowi jeden z istotnych elementów w układzie klimatyzacji. Jego konstrukcja to uformowany przewód wężowy mający kształt serpentyny zamocowany na stałe razem z zespołem płytek. Powoduje to powstanie dużej powierzchni chłodzenia oraz dobrego przepływu ciepłego powietrza. Po uruchomieniu układu klimatyzacji skraplacz chłodzony jest za pomocą wentylatora chłodnicy w celu zapewnienia obiegu środka chłodniczego. Znajduje się on przed chłodnicą, dzięki czemu zwiększa się stopień efektywności jego działania.


Skutkiem chłodzenia powietrza jest wymiana ciepła znajdującego się w skraplaczu. Chłodzenie uzyskuje się poprzez ruch powietrza, który spowodowany jest poruszaniem się pojazdu a także przy pomocy wentylatora chłodnicy. W zależności od tego, jaką wersję posiadamy chłodzenie uzyskiwane może być dodatkowo za pomocą wentylatora. Procuje on zwykle
w tym czasie, kiedy włączymy układ klimatyzacji. Wyjątkiem jest czujnik ciśnienia (G65), wówczas włączenie następuje po uzyskaniu określonego ciśnienia. Jeżeli skraplacz jest zanieczyszczony może powodować ograniczenie przepływu powietrza, co może zmniejszać moc chłodzenia oraz powodować zmniejszenie efektu chłodzenia silnika.

Zasada działania skraplacza

Do skraplacza wtłoczony zostaje gorący środek chłodniczy, który znajduje się w stanie gazowym i posiada temperaturę 50-70 stopni C. Zostaje pobrane z niego ciepło przez przewody rurkowe oraz płytki z radiatora skraplacza.
Powietrze z zewnątrz, które jest zimne skierowane zostaje przez skraplacz i tam pobierając ciepło powoduje ochłodzenie środka chłodniczego mającego postać gazu. W czasie procesu chłodzenia środek chłodniczy ulega przy odpowiedniej temperaturze oraz ciśnieniu kondensacji czyli skropleniu zmieniając stan na płynny. Następnie w postaci cieczy zostaje odprowadzony ze skraplacza.

Podziel się z innymi !!!

Wstaw komentarz


− jeden = 5