Climatronic – Klimatyzacja Samochodowa

Ręczna i automatyczna regulacja temperatury w samochodzie

Dlaczego potrzebna jest regulacja temperatury w samochodzie?

Strumień powietrza przechodzący przez parownik tłoczony jest do wnętrza samochodu przy pomocy dmuchawy. Jest on ochłodzony i znacznie chłodniejszy niż powinien być. Aby temperatura w pojeździe była na odpowiednim poziomie część zimnego świeżego powietrza skierowana jest przez wymiennik ciepła w układzie ogrzewania. Dzięki temu przejściu strumień powietrza jest ogrzewany.


Temperatura w samochodzie może być regulowania ręcznie przez kierowcę lub w sposób automatyczny.

W regulacji pierwszego typu ustawieniu podlega odczuwanie temperatury czyli rejestrowanie wartości rzeczywistych, kierowca powinien na podstawie własnych odczuć ustawić temperaturę na najbardziej komfortowym poziomie. Zmiana temperatury powinna obejmować ustawienie odpowiedniej ciepłoty oraz jej kierunku w zależności od potrzeby.

W układzie klimatyzacji wyposażonym w regulację automatyczną, kierowca nie musi wykonywać powyższych czynności. W takim układzie regulacji można ustawić znacznie więcej różnych parametrów określając z góry odpowiedni ich poziom. Istnieje klika rodzajów elektronicznych przebiegów regulacyjnych układu i należą do nich: układ klimatyzacji wyposażony w automatyczną regulację, Climatronic oraz cyfrowa regulacja temp. Wszystkie te systemy posiadają: sterownik, czujniki temperatury zewnętrznej, wewnętrznej, dodatkowe czujniki w zależności od systemu.

Sterownik cyfrowy działa, jako centrala. Jego zadaniem jest przygotowanie sygnałów wejściowych pochodzących od czujników, usuwanie zakłóceń i przekazanie informacji do mikrokomputera znajdującego się w sterowniku. Ma on za zadanie obliczyć sygnał wyjściowy tak, aby był zgodny z zaprogramowanymi wartościami. Sygnał wyjściowy z pomocą końcówek mocy doprowadzany jest do elementów nastawczych. Należą do nich silniki nastawcze znajdujące się przy nagrzewnicy lub klimatyzatorze.

Układ klimatyzacji najnowszej generacji połączony jest w sposób bezpośredni z innymi sterownikami znajdującymi się samochodzie lub za pomocą magistrali CAN (Controller Area Network) – sieć sterowników, które połączone ze sobą do wymiany informacji.Za ich pomocą można uzyskać informację
dotyczącą prędkości jazdy, obrotów silnika, czasu postoju, czy w celu oceny sterownika w układzie klimatyzacji.

Podziel się z innymi !!!

Wstaw komentarz


× dziewięć = 54