Climatronic – Klimatyzacja Samochodowa

Parownik w układzie klimatyzacji samochodowej

Parownik to element układu klimatyzacji, gdzie zachodzi proces wymiany ciepła. Jest to obok wentylatora dmuchawy nagrzewnicy element systemu chłodzenia kabiny w samochodzie. Zadaniem parownika climatrinika jest chłodzenie powietrza i dostarczanie go wnętrza pojazdu. Wydajność tego elementu klimatyzacji związana jest z jego budową. Czynnik chłodniczy przed dostaniem się do parownika musi zostać ulec rozprężeniu (obniżenie ciśnienia). Odbywa się to w zaworze rozprężnym, który wyposażony jest w kapsułkę z gazem znajdującą się na wylocie parownika i zwiększając swoją objętość w momencie wzrostu temperatury działa na zasadzie czujnika.


Ma to wpływ na przeponę zaworu, która działając na iglicę zaworu poprzez jej otwarcie lub zamknięcie dozuje czynnik chłodniczy. Innym elementem, który powoduje rozprężenie czynnika chłodniczego jest dysza dławiąca w której ten proces jest bardzie płynny. Wewnątrz dyszy znajduje się otwór o niewielkiej średnicy, który wytwarzając różnicę ciśnień na zasadzie dławienia umożliwia przepływ chłodziwa. Ważną rolą w układzie wymiany ciepła jest czujnik temperatury odpowiedzialny za ochronę przed zamarzaniem czynnika. Jest on umieszczony na parowniku sterując pracą kompresora, a także wpływając na poziom ciśnienia.

Po opuszczeniu reduktora ciśnienia działające ciepłe masy powietrza tłoczone przez dmuchawę zmieniają stan skupienia czynnika. Ożebrowanie parownika zapewnia bardzo dobre przewodzenie ciepła powodując stopniowe wzrastanie temperatury czynnika, który krąży w przewodach. Po osiągnięciu temperatury wrzenia ponownie przyjmuje on stan gazowy. Całkowita przemiana w taki stan jest konieczna do tego, aby nie doszło do uszkodzenia innego elementu klimatyzacji jakim jest sprężarka.

Schłodzone powietrze dostarczane jest do wnętrza pojazdu. W procesie schładzania osuszeniu ulega również powietrze. Brak skroplin na parowniku zwykle oznacza niedrożność przewodu, co może skutkować przedostawaniem się wody do pojazdu. Wysoki poziom wilgoci jaki panuje na radiatorze parownika powoduje, że jest on mniej odporny na osadzanie się na powierzchni zanieczyszczeń takich ja pyłki czy kurz. Ważne jest aby pamiętać o wymianie filtra kabinowego, który chroni przed zasysaniem zanieczyszczeń do środka pojazdu, jak również chroni parownik przed zanieczyszczeniem. Zanieczyszczony filtr kabinowy może powodować również nieprawidłowy przepływ strumienia powietrza.

Podziel się z innymi !!!

Wstaw komentarz


dziewięć − 2 =