Climatronic – Klimatyzacja Samochodowa

Obsługa klimatyzacji samochodowej

Klimatyzacja samochodowa jest wysokociśnieniowym układem hydraulicznym, który sterowany jest systemem elektronicznym, wyposażonym w sprężarkę. Krążący czynnik chłodniczy w układzie w jednej z części systemu zmienia się z cieczy w stan gazowy w wyniku parowania i odbiera ciepło z powietrza napływającego z zewnątrz ochładzając je. W drugiej części układu powstaje zamiana ze stanu gazowego w ciecz po skropleniu, w wyniku czego oddawane jest pobrane ciepło na zewnątrz.

Czynnik chłodniczy, który zamknięty jest w układzie ma za zadanie rozprowadzanie ciepła oraz przenoszenie z kabiny na zewnątrz, również odpowiedzialny jest za rozprowadzanie oleju, który służy przede wszystkim do smarowania sprężarki. Ponieważ czynnik chłodniczy należy do substancji toksycznych, obsługę układu powinno przeprowadzać się w wyspecjalizowanych serwisach.


 

Do czynności obsługowych klimatyzacji samochodowej należą:

1. Sprawdzenie czy praca układu jest prawidłowa. W przypadku nieprawidłowego działania układu klimatyzacji Climatronic wymiana ciepła działa w sposób mało wydajny powodując zmniejszenie albo nawet zanik schładzania wewnątrz pojazdu. Przyczynami, które mogą doprowadzić do takiego stanu są uszkodzenia mechaniczne elementów, również nieprawidłowo działająca instalacja elektryczna, utrudnienia w przepływie powietrza zazwyczaj gdy zabrudzony jest filtr kabinowy, skraplacz lub parownik.

2. Kontrola czy układ jest szczelny. Do jednych z przyczyn zmniejszania wydajności bądź nie działania klimatyzacji należy wyciek z układu czynnika. Jeżeli jego ilość w układzie ulegnie zmniejszeniu o 50%, Klimatronik przestaje schładzać pojazd wewnątrz. Usuwanie wszelkich nieszczelności pomaga w utrzymaniu sprawności hydraulicznej w klimatyzacji.

3. Kontrola filtra kabinowego, którego zadaniem jest oczyszczanie nawiewanego do wnętrza pojazdu powietrza. Zanieczyszczenia mogą powodować działania alergiczne i być przyczyną bardzo nieprzyjemnego zapachu oraz przyspieszać niszczenie tapicerki oraz niektórych tworzyw. Filtr kabinowy, który jest zanieczyszczony może ograniczać napływ powietrza i obciążać silnik dmuchawy, co może prowadzić do przegrzania oraz uszkodzenia.

4. Oczyszczanie toru, którym napływa powietrze do kabiny. Zanieczyszczenia mogą osadzać się w kanałach oraz przewodach wentylacji. Usuwanie ma na celu zapobieganie powstawania nieprzyjemnych zapachów oraz zwiększania wydajność dmuchawy oraz poprawy przewietrzania kabiny.

5. Odprowadzanie  skroplonej wody z parownika na zewn. pojazdu. Element odpowiedzialny za schładzanie powietrze, które dostaje się do środka pojazdu to parownik. Podczas schładzania powietrza, para wodna która jest skroplona osadza się na powierzchni parownika. Krople wody, które spływają z parownika muszą bez żadnych przeszkód wydostawać się ze środka pojazdu na zewnątrz. W przypadku kiedy ten proces jest zaburzony, skroplona woda przedostaje się do wnętrza samochodu co powoduje wnikanie w dywaniki oraz wykładziny głuszące, które instalowane są na podłodze samochodu. Wraz z upływem czasu w wilgotne dywaniki zaczynają gnić. Objawia się to przykrym zapachem, który jest trudny do usunięcia. Dodatkowo wilgoć ma wpływ na rozwój alergennych drobnoustrojów oraz grzybów, jest również przyczyną zaparowania szyb oraz przyspieszonej korozji. Mokra powierzchnia parownika powoduje przyklejanie się bakterii, pyłków roślin oraz kurzu, co prowadzi do procesu gnilnego. Pierwszy objawem takiego stanu jest zapach stęchlizny, który pojawia się gdy uruchomiana jest klimatyzacja lub dmuchawa w układzie wentylacji. Usuwanie zanieczyszczeń polega na użyciu chemicznych środków do odkażania.

6. Układ sterujący – sprawdzenie poprawności jego działania. Nawet najprostszy z układów klimatyzacji posiada kilka elementów sterujących jego pracą. Uszkodzenie czujników ciśnienia czy temperatury albo wadliwe połączenia w instalacji elektrycznej powodują zatrzymanie działania klimatyzacji czego skutkiem są poważne awarie.

7. Uzupełnianie oleju w układzie wykonuje się w celu zapewnienia odpowiedniego smarowania sprężarki. Jest ona najdroższym elementem układu klimatronik. Zbyt mala ilości oleju prowadzi do awarii sprężarki, naprawa jest kosztowna oraz wiąże się zazwyczaj z jej wymianą.

8. Kontrolowanie ilości  czynnika w układzie oraz uzupełnienie jego stanu pomaga utrzymać wydajność układu klimatyzacji, która została założona przez konstruktora pojazdu.  Czynnik pozwala na regulację temp. wewnętrznej w szerokim zakresie, odpowiedzialny jest również za odpowiednią cyrkulację oleju wewn. układu oraz zapewnienie smarowania sprężarki.

9. Filtr osuszacz. Krążący olej w układzie jest filtrowany aby zapobiegać przedostawaniu się zanieczyszczeń powodujących uszkodzenia innych elementów klimatyzacji. Dodatkowym zadaniem filtra-osuszacza jest wyłapywanie wody dostającej się w sposób naturalny do środka układu przez przewody elastyczne. W układzie hydraulicznym klimatyzacji woda w mechanizmach sprężarki doprowadza w szybki sposób do korozji. Zamarza w parowniku i blokuje działanie klimatronika, może również być przyczyną utraty szczelności.
Katalog stron

Podziel się z innymi !!!

Wstaw komentarz


− 5 = cztery