Climatronic – Klimatyzacja Samochodowa

Klimatyzacja samochodowa manualna i automatyczna

W samochodach możemy spotkać się z dwoma typami klimatyzacji:

  • manualną
  • automatyczną

Klimatyzację manualną włącza się za pomocą przycisku AC a temperaturę nawiewu reguluje się pokrętłem. Wszystkie czynności ustawiane i regulowane są ręcznie.

W klimatyzacji automatycznej ręcznie ustawia się tylko temperaturę, reszta ustawiana jest w automatycznie. Klimatronik steruje siłą, temperaturą nawiewu oraz jego kierunkiem. Zależnie od warunków jakie panują w kabinie, nawiewane powietrze skierowane jest albo na szybę z przodu, na szyby boczne, na nogi lub przez kratki znajdującej się głównej konsoli środkowej.

Klimatronik posiada kilka czujników, które pozwalają bardziej precyzyjnie dostosować warunki w pojeździe. Bardzo często badana jest też jakość powietrza np. gdy z zewnątrz pojazdu przedostają się nieprzyjemne zapachy za pomocą czujnika odpowiedzialnego za jakość powietrza włączony zostaje obieg zamknięty. Aby unikać zbyt dużego obciążania instalacji około 20 % powietrza pochodzi z zewnątrz reszta pochodzi z cyklu zamkniętego (tzw. recyrkulacja). Wzrost prędkości jazdy powoduje zmniejszenie prędkości obrotowej dmuchawy oraz ilości powietrza napływającego.


Czujniki natężenia padania promieni słonecznych i jakości powietrza regulują układ bez konieczności jakiejkolwiek interwencji użytkownika. Włączają oraz wyłączają w razie potrzeby sprężarkę i uaktywniają funkcję recyrkulacji. Indywidualne ustawienia temperatury, intensywności nadmuchu oraz jego kierunku zapisane są w pamięci mikroprocesora.

W samochodach droższych montowana jest klimatyzacja strefowa, posiada ona wielosegmentową nagrzewnicę, umożliwiającą odrębne sterowanie klimatyzacją przez kierowcę i pasażera z przodu pojazdu. Niektóre modele samochodów posiadają klimatyzację trzystrefową i czterostrefową pozwalającą dodatkowo ustawić temperaturę dla siedzących z tyłu pojazdu.

Bardzo przydatną funkcją w układzie klimatyzacji jest funkcja DEF którą wykorzystuje się do szybkiego odmrażania lub osuszania przedniej szyby. Odbywa się to przez skierowanie na szybę całości silnie ogrzanego i osuszonego powietrza wykorzystując maksymalną wydajność strumienia. Zablokowanie dmuchawy zapobiega intensywnemu napływowi zimnego powietrza zewnętrznego wówczas gdy temperatura otoczenia jest niska. Układ sterownia posiada zawory elektromagnetyczne które mają czas zadziałania 150 ms.

Podziel się z innymi !!!

Wstaw komentarz


4 × dwa =