Climatronic – Klimatyzacja Samochodowa

Budowa klimatyzacji samochodowej Klimatronik

Klimatyzację w samochodzie możemy podzielić na:

- klimatyzację automatyczną

- klimatyzację manualną

 

Niezależnie od tego jaki model i markę samochodu posiadamy, klimatyzacja samochodowa klimatronik posiada te same podstawowe i niezmienne elementy i składa się z:

  • Osuszacza, filtru,
  • Kompresora sprężarki, pompy
  • Skraplacza – chłodnicy
  • Parownika klimatyzacji
  • Przewodów

Osuszacz, filtr – eliminuje wilgoć powstającą w układzie klimatyzacji, która dostaje się tam w wyniku prac obsługowych takich jak uzupełnianie czynnika, uzupełnianie oleju, wymiana kompresora, naprawy.

Sprężarka, pompa – odpowiedzialna jest za prawidłowy przebieg czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji. Kompresor napędzany jest poprzez silnik pojazdu za pomocą paska klinowego.

Skraplacz, chłodnica – podczas nagrzewania się skraplacza powstające ciepło odbierane jest poprzez powietrze które go opływa podczas poruszania się pojazdu. Czynnik chłodzący wówczas zmienia stan z gazowego w ciekły.


Parownik klimatyzacji który zamontowany jest wewnątrz naszego pojazdu powoduje obniżenie temperatury poprzez rozprężenie czynnika. Powietrze które przepychane jest wentylatorem poprzez parownik już schłodzone trafia bezpośrednio do wnętrza.

Działanie klimatyzacji w samochodzie polega na obniżaniu temperatury podczas rozprężania gazu na który działa wysokie ciśnienie.

Klimatyzacja w pojeździe ma dwa obwody:

  • wysokiego ciśnienia
  • niskiego ciśnienia
Elementy klimatronik w samochodzie

Elementy klimatronik w samochodzie

Obwód z wysokim ciśnieniem ma początek przy wyjściu za  kompresorem a zakończenie koło zaworu redukcyjnego.

Za sprężarką zaczyna się obwód z wysokim ciśnieniem. Ciepło które wytwarza się przy sprężaniu odbierane jest  z układu przez skraplacz który chłodzony jest strumieniem powietrza podczas jazdy. Czynnik chłodzący znajdujący się  w zbiorniku posiada stan ciekły i dopływa do zaworu, który zwany jest rozprężnym.

W zaworze redukcyjnym następuje bardzo szybkie rozprężanie czynnika co powoduje, że zmienia stan na gazowy. Takiemu rozprężaniu zawsze towarzyszy odbiór ciepła które pochodzi z otoczenia. Dmuchawa owiewa zimny parownik za pomocą strumienia powietrza trafiającego przez układ nawiewowy.  Rozprężony wcześniej czynnik chłodzący trafia do sprężarki i tam dochodzi do ponownego jego sprężenia. W taki sposób zamykany jest cykl.

Klimatyzacja jak pozostałe elementy pojazdu muszą być poddawane konserwacji.  Zalecane jest przynajmniej raz do roku wykonać przegląd klimatyzacji w wyspecjalizowanym warsztacie co drugi rok wymieniać czynnik chłodzący. W trakcie pracy układzie klimatyzacji wytwarzana jest się wilgoć wpływająca niekorzystnie na klimatyzację, mimo że zamontowany jest osuszacz. Możliwości jego są jednak ograniczone i konieczna jest jego wymiana. Zaniedbanie tego może doprowadzić nawet do zniszczenia kompresora. Ilość czynnika ulega zmniejszeniu na skutek nieszczelności węży oraz starzenia uszczelek, co ma również niekorzystny wpływ na wydajność i komfort jazdy.

Katalog stron

Podziel się z innymi !!!

Wstaw komentarz


pięć × 8 =